20 iunie 2016

Cum ajungem din San Remo in Nisa?


Transportul din Italia in Franta. Cum am ajuns din San Remo in Nisa?
Destul de simplu. Din San Remo am luat autobuzul (linia 2 sau V) spre Ventimiglia. Pe toate autobuzele scrie Ventimiglia asa ca nu o sa va fie greu sa recunoasteti autobuzul. Majoritatea autobuzelor sunt galbene sau albastre. Facand des drumul San Remo- Ventimiglia am prins intr-o zi si un troleibuz... 14 km de troleu... care mergea si prin tunel... am ramas masca...
Pretul unui bilet este de 1.5 euro daca il cumparati fie de la un chiosc de ziare, fie de la tabacherie si 2.5 euro daca il cumparati direct din autobuz de la sofer. Sa nu uitati sa va compostati biletul in autobuz!
In statii sunt afisate orele cand ar trebui autobuzul sa soseasca dar sincer, nu s-au respectat acele ore.
Trebuie sa faceti semn cu mana soferului altfel riscati sa nu opreasca in statie. Noi am patit-o o data in Ventimillia, asteptam autobuzul pentru a ne intoarce in San Remo si pentru ca nu am facut semn autobuzului nu a oprit...
Aveti mare grija deoarece eu am prins si o zi de sambata si una de duminica si autobuzele circula mult mai rar si mai greu in weekend.
Inca ceva: sa va luati marja de timp deoarece in unele zile am facut 25 de minute din San Remo in Ventimillia, in alte zile 40 min si in altele 1 ora.
Autobuzul ne lasa aproape de gara din Ventimiglia si de acolo luam trenul catre orasele din Franta.
Este indicat ca biletele de tren sa fie cumparate din Italia deoarece in Franta sunt mai scumpe.
Puteti sa cereti mersul trenurilor si vi se va da o mica „harta” cu toate trenurile care circula, in ce statii opresc si la ce ora vin. Asa o sa va fie mai simplu sa va planificati excursiile.
Eu deobicei luam trenul de 9:28 catre Nisa. Plecam pe la 08:18 min din Ventimiglia si aveam timp sa prind trenul catre Nisa.
Daca este sa cumparati dus intors biletul nu va faceti probleme deoarece un bilet are valabilitate o luna de zile. Daca dvs cumparati din Italia un bilet de tren pentru Ventimiglia- Nisa dus intors dar va razganditi, puteti folosi acel bilet in decurs de o luna.
Sa aveti mare grija sa va compostati biletul inainte de a urca in tren. Noi in prima zi nu am stiut si ne grabeam sa nu pierdem trenul astfel incat nu l-am compostat in gara si nici nu am vazut unde se poate composta. Norocul meu a fost ca am intrebat o doamna in tren si mi-a spus ca daca este sa vad vreo controloare sa ii spun imediat, altfel risc o amenda usturatoare.
Si bineinteles ca a venit controloarea si am tras-o de maneca si imediat mi-a pus o stampila si s-a semnat, dupa care au venit vreo 10 controlori in tren si vreo 20 de „mascati”. A fost o experienta ciudata, numai in prima zi s-au urcat toti politistii in tren si au controlat si s-au uitat la toti. S-au urcat in gara din Menton (primul oras dupa granita cu Italia). Se pare ca acele controale le faceau zilnic dar am avut eu „ghinionul” sa se urce in tren. Deobicei controlau doar privind sau mergand la „pont”. Au fost cativa oameni pe care i-a retinut...
Si sa revin la compostarea biletelor. In fiecare gara sunt niste „cutii” din plastic unde trebuie sa va introduceti biletul si vi se imprima ora pe bilet. Atat... simplu si rapid. Trebuie doar sa va uitati bine sa gasiti acele compostoare.
Cat costa un bilet Ventimiglia-Nisa?
In prima zi am platit 7.70 euro (bilet intreg/normal) si 5.80 euro bilet pentru tineri (intre 12 si 26 de ani tinerii au reducere (25% daca nu ma insel) eu nu am prezentat nici un document dar aveam pana in 26 de ani hehe).
Cat costa un bilet Nisa- Ventimiglia?
Am cumparat tot din Ventimiglia si biletul de intoarcere si am platit la fel ca si pentru cel de dus. 7.70 euro bilet intreg si 5.80 euro bilet pentru tineri.
Asadar, 15.4 euro (bilet intreg) si 11.6 euro (bilet pentru tineri) Ventimiglia Nisa si retur.
Eu spun ca este ieftin in comparatie cu cei 50 de euro de persoana pe care ghida ii cerea pentru vizitarea orasului... da... 50 de euro de persoana!!!
Sfaturi pentru cumpararea biletelor:
In afara de reducerea pentru tineri exista si reduceri pentru seniori. Pe bilet scrie peste 65 de ani dar nu va intreaba nimeni nimic. Pretul unui bilet pentru seniori Nisa- Ventimillia este de 5.80 euro, la fel ca si cel pentru tineri.
Ce mi s-a parut ciudat este ca am putut sa cumpar bilete de tren din Italia pentru Franta.
Am cumparat bilet Ventimiglia- Menton si apoi Menton - Nisa (si Menton se afla in Franta)...
Un bilet de tren Menton-Nisa costa 4 euro pentru seniori si tineri (cu reducere). Pretul intreg al unui bilet nu il stiu dar ar trebui sa fie undeva pe la 6 euro.
Citisem multe despre autbuze si trenuri dar am decis ca este mai comod si mai rapid sa merg cu trenul desi pretul unui bilet de tren este mai ridicat decat cel al unui bilet de autobuz.
Gara din Ventimiglia are o toaleta publica gratuita, in schimb in gara din Nisa se plateste 0.50 euro.
Gara din Nisa este o gara frumoasa si bineinteles cu mult control, din nou am vazut o gramada de politisti.
Este o gara aglomerata dar nu foarte intortochiata.
Intr-o singura zi trenul a avut intarzierem in rest au venit la timp trenurile.
Cat dureaza calatoria cu trenul?
Din Ventimiglia pana in Nisa faceam in jur de o ora. Intr-o zi am nimerit un tren rapid, care mergea spre Paris si am facut aprox 40 min. In rest, cam o ora deoarece opreste peste tot, in toate garile si haltele, este un fel de tren Personal la noi.
Eu initial planuisem sa calatoresc cu autobuzul, fiind mai ieftin dar mi-am dat seama ca este mai convenabil sa castig timp pentru 2-3 euro in plus pe care i-am dat pe tren. Se pierde foarte mult timp cu autobuzul si daca aveti ghinion sa nimeriti fie intr-o zi de sarbatoare, fie in weekend, fie cand oamenii ies de la servici, atunci timpul de asteptare se dubleaza.
Sper ca toate aceste informatii sa va ajute. Sunt cat de cat puse cap la cap si sincer eu am stat si am cautat foarte mult pana sa gasesc niste informatii concrete. Sper sa va fie de folos.


7 iunie 2016

Nicosia, Cipru - orasul 2 in 1 - obiective turistice si tot ce trebuie sa stiti despre acest oras!

Nicosia- o capitala impartita in doua

Acest aspect m-a fascinat in mod deosebit. Stiam de mult timp, inca de la scoala ca Nicosia este singura capitala impartita in doua. In trecut si Berlin-ul era impartit in doua, existand Berlinul de est si cel de vest... dar acum... a ramas doar Nicosia cu acest „statut”: Nicosia s-a impartit in Lefkosia (apartinand Ciprului de Sud) si Lefkosa (apartinand Ciprului de Nord).
Venind din Larnaca era clar ca autocarul ne va lasa in Nicosia de Sud. Se poate observa, din departare pe un deal in departare, steagul Turciei si a Ciprului de Nord.
Avand ochii ageri, din autocar am „zarit” un drum, mai bine zis o strada lunga si dupa ce am coborat am mers sa „vedem” despre ce e vorba. De fapt, era artera principala a Nicosiei de Sud. Ca strada Republicii din Brasov, plina cu magazine, turisti, etc.
Aceasta strada este de fapt axa centrală a centrului istoric, Ledra Street a fost modernizata și transformata într-o zonă pietonală, cu o multitudine de magazine.



Nu m-a atras in mod deosebit aceasta strada... parca totul era haotic. Nici nu vreau sa ma gandesc cum este vara acolo cand este si mai plin de oameni- atat turisti cat si localnici.
Urmand cateva indicatoare pentru a ajunge la muzeul de motociclete, am „patruns” adanc in oras, mergand pe diferite stradute pustii, unde gaseam doar magazine de „caritate”, de fapt second-hand-uri si magazine chinezesti. 



La un moment dat nu mai era nici un indicator si am intrebat la un magazin unde este muzeul. Nu stia, dar a strigat o vecina, care a iesit la geam si ne-a explicat in limba engleza extrem de bine. Nu mi-a venit sa cred cand am vazut acea doamna, trecuta de 60 de ani, ce bine vorbea engleza.
Pentru cei pasionati de motocliclete, acest muzeu este un „must see! ”.
Colectia contine peste 150 de modele de motociclete.
Pretul de intrare este de 5 euro de persoana.
Programul: De luni pana vineri: 09:30 - 13:00; 15:30 - 18:00, iar in iunie, iulie si august au deschis pana la 19:00; Sambata : 09:00 - 13:00; Duminica-inchis
Muzeul se afla la cativa pasi de linea verde, care desparte orasul in doua, dar nu puteti trece pe acolo, trebuie sa ocoliti pentru a ajunge la „vama”.
Dupa aceea, de abia asteptam sa ajung in partea turceasca... imi era dor sa vorbesc turca pentru ca... da... in Nicosia de Nord se vorbeste... turceste, nu greceste..  Deci... limbile oficiale ale Ciprului sunt: greaca si turca.

În 1974, Turcia a ocupat militar partea de nord a insulei. În 1983, partea ocupată de turci s-a autoproclamat „Republica Turcă a Ciprului de Nord”, care nu este recunoscută pe plan internaţional decât de Turcia. În aprilie 2004, grec-ciprioţii au respins planul ONU de soluţionare a problemei cipriote. La 1 mai 2004, Republica Cipru a aderat la UE (insula întreagă), dar aplicarea acquis-ul comunitar este suspendată în partea de nord, aflată sub ocupaţie turceasca. În 2008 Cipru a adoptat moneda euro. Aceste informatii le gasim pe site-ul mae.
Despre Nicosia de Sud, cea „greceasca” nu pot spune prea multe pentru ca nu prea am avut ce vizita...
In Nicosia de Nord se schimba treaba... dar... mai intai de toate,cum trecem in partea turceasca?
Simplu: cu pasaportul.
Ideea este urmatoarea: unii oameni spun ca se poate trece si cu buletinul. Nu neg acest aspect si nu ii contrazic, dar noi am avut pasapoartele cu noi si toti oamenii care stateau la coada pentru a trece fie spre partea turceasca fie spre cea greceasca stateau cu pasapoartele in mana. Nu am vazut pe nimeni sa treaca cu buletinul de aceea va dau aceasta informatie.
La prima „vama”, se uita peste pasaport si puteti trece de „linia verde”... unde e verde? ca nu am vazut nimic verde pe jos? 



Dupa aceea ajungeti la „vama” turceasca, unde completati un mic formular: nume, prenume, seria pasaportului, data si semnatura. Dupa aceea, va pune stampila si gata... ati trecut in partea turceasca.
Imediat cum am ajuns dintr-o parte in cealalta am vazut o mare discrepanta... intr-adevar, este mai frumos in partea turceasca, in sensul in care oamenii sunt mult mai primitori, saritori, ospitalieri, amabili, etc. Dar... exista un mare dar... partea greceasca mi s-a parut mai... avuta... de la masini (mai de lux), pana la oameni, felul cum se prezentau (cum erau imbracati) pana la cladiri, toate mult mai ingrijite in partea greceasca. Inseamna ca oamenii o duc mai bine acolo decat in partea turceasca...
Imi lipsise foarte mult sa vorbesc turceste si m-am bucurat cand am auzit limba...
Sunt indicatoare chiar imediat cum ajungeti intr-o mica piata... de acolo puteti alege incotro sa mergeti.


Dincolo aici strada principală - Girne Caddesi - duce la nord spre poarta Girne, cel mai bun loc pentru a începe un turul Lefkoșei.
Dacă nu aveti mult timp la dispozitie, puteti ajunge direct din aceasta „piata” la Büyük Han. Alte locuri de interes includ Cartierul Samanbahçe sau Cartierul Arabhmet.
De asemenea, sa nu ratati Moscheea Selimiye.
Eu o sa aleg sa vorbesc mai pe larg despre partea turceasca a Nicosiei deoarece, dupa cum bine stiti, am o „atractie” fata de Turcia si sunt interesata si cred eu, informata cat de cat atunci cand vine vorba de Turcia. Fiind prima oara in Nicosia am ales sa ma las purtata de val dar nu am ignorat cele mai importante obiective turistice, pe care, doresc sa vi le prezint.

Principalele obiective turistice ale Nicosiei de Nord

1. Selimiye Mosque / Selimiye Camii



Cand am ajuns in fata acestei moschei am spus... oau... mareata, impunatoare... dar... din pacate inauntrul ei nu am gasit nimic special sau deosebit care sa ma atraga. Prima data nu am putut intra deoarece era ora de rugaciune. Ne-am mai plimbat in zona si am reusit dupa vreo 20-30 de minute sa intram.
Numele acestei moschei m-a indus putin in eroare, deoarece eu am mai vizitat o moschee cu acelasi nume in Edirne...
Totusi, aceasta moschee mai este denumita si Catedrala Sfânta Sofia. Doar incepand cu anul 1571, cand a fost cucerita de otomani a fost numita Moscheea Selimiye.
Aceasta moschee se presupune a fi cea mai mare care se gaseste in toata insula. Este construita in stil gotic.
Se crede că aceasta catedrala a fost construita pe același loc in care se gasea anterior o biserică bizantină, cunoscuta sub numele de Sf. Sofia
Construcția bisericii a fost începută în 1209 și pe 05 august 1326 a fost terminata.
Când otomanii au cucerit Lefkoșa, pe 09 septembrie 1570 catedrala a avut mult de suferit, fiind intr-o stare atat de proasta ca nu a mai fi putut utilizata ca loc de cult.
Otomanii au adăugat un mihrab (Altar într-o moschee, de forma unei nișe, bogat ornamentat și orientat spre Mecca), un amvon și un pupitru transformand astfel catedrala in moschee.
Minaretele înalte de 49 metri s-au adăugat ulterior, din ordinul sultanului Selim II in mai 1572.
2.Biblioteca lui Sultan Mahmut al II-lea



Aceasta biblioteca este situata în apropiere de Moscheea Selimiye, vizavi de Poarta Aziziye și a fost construita în secolul al 19-lea.
Biblioteca sultanului Mahmut II este un bun exemplu de arhitectură otomană clasică.
Cărțile sunt în principal cuprind subiecte religioase, și scrise în arabă, turcă și persană.
3. Marele Han/ Büyük Han






Din perspectiva istorică și arhitecturală, Marele Han (Han Büyük) nu este numai unul dintre cele mai importante lucrări otoman turce din Lefkoșa, ci din intreg Cipru.


Hanul se află în colțul de sud-vest al Pieței Asmaaltı, centrul comercial tradițional din Lefkoșa. Este cel mai mare Caravanserai din Cipru. Hanul este similar cu altele care se gasesc în mai multe orașe din Anatolia, și Marele Han se aseamana foarte mult cu Koza Khan din Bursa, care a fost construit în jurul anului 1490.
Hanul a fost numit initial "The New Khan” și mai târziu "Alanyalılar’s Khan" (Hanul lui Alanyalılar) dar a devenit cunoscut ca Marele Han, ca urmare a comparației între acest Han și Kumarcilar Han construit în apropiere, în secolul al 17-lea.

Inauntrul hanului se gasesc doua etaje, avand 68 de camere. Curtea interioara este patrata si exista multe magazine (cu suveniruri dar si cu produse traditionale), precum si cafenele. Marele Khan a suferit renovari extinse la sfârșitul anilor 1990 și începutul anilor 2000, iar acum este complet restaurat si arata extrem de frumos.



Mi-a placut mult sa stau si sa urmaresc acea multime de oameni care urcau si coborau, faceau poze sau pur si simplu stateau la o cafea pe terasa.
Preturile mi s-au parut mari: in jur de 20 lire turcesti un meniu si o bere.
Peretii Venetieni sau zidurile vechi ale orasului
In timpul erei renascentiste, venețienii au construit ziduri inalte în jurul orașelor care erau amenințate de catre Imperiul Otoman.
Printre cele mai bune exemple orase de acest gen sunt Lefkoșși Gazimagusa (Famagusta).
În 1567 venetienii au inceput construirea de noi fortificatii in Lefkoșa.
Planul pentru noii pereți a fost proiectat de inginerul venețian, Giulio Savorgnano.
Noii pereții au luat forma unei stele cu unsprezece bastioane. Peretii au trei porți; la nord Girne Gate (Porta del Proveditore), la vest Paphos Gate (Porta Domenico) și la est Famagusta Gate (Porta Giuliano).
Bedesten (Biserica Sf. Nicolae)
Bedesten a fost inițial o biserică mică bizantina construita in secolul al 6-lea iar in secolul al 14-lea pe ruinele acestei biserici a fost construita unamai mare în stil gotic. Pe parcursul anilor de guvernare a venetienilor, a devenit Biserica Ortodoxă a Mitropolitului și a fost cunoscuta sub numele de Biserica Sfântul Nicolae.
4. Büyük Hamam (Marea baie turcească)
Büyük Hamam este situat pe strada İrfan Bey și este construit în stil otoman clasic.
A fost construit cu scopul de a oferi venituri pentru Fundația Pasha Lala Mustafa. Hamamul este construit pe ruinele unei biserici din secolul al 14-lea, clădirea fiind folosită parțial în construcția sa. Ușa de la intrare și camere de baie au 2-3 metri sub nivelul solului, datorită ridicarii arterelor rutiere de-alungul timpului.

5. Belediye Pazarı



Este vorba de... piata municipala. Mi-a placut extrem de mult sa ma „strecor” printre localnici, sa negociez si sa vorbesc turceste. Un loc foarte bine amenajat dar... multe spatii nu sunt inchiriate, astfel incat mi-a dat impresia ca ceva lipseste...
Preturile sunt ok dar nu foarte diferite de celelalte magazine. Doar daca doriti sa cumparati legume sau fructe preturile sunt mult mai mici.
Am gustat gem de vinete (in turca patlıcan reçel) pentru prima data. Erau niste turcoaice care doreau sa cumpere si le-a desfacut borcanul si le-a dat sa guste iar noi fiind prin preajma ne-a dat si noua. Au un gust dulceag si gemul in sine este bun dar... miroase groaznic. Nu stiam unde sa ma spal mai repede pe maini asa mirosea de rau.
6. Moscheea Omeriye / Omeriye Camii
Aceasta moschee este situata în apropiere de Belediye Pazarı (piata municipala despre care am scris mai sus).
Au fost descoperite mai multe morminte augustiniene ceea ce indica faptul ca Moscheea Omeriye a fost inițial o biserică apartinand de Ordinul Augustinian. Ușa de la intrarea principală aparține clădirii originale din secolul al 14-lea. Aceasta este formata dintr-un naos (41x11 metri) și a fost inițial acoperită cu bolți în cruce.
Inițial biserica ar fi avut aproximativ 15 metri, ceea ce facea ca aceasta sa fie cea mai impunătoare cladire medievala din Lefkosia după Agia Sofia. Arhitectura clădirii este în general simplă.
După ce orașul a fost preluat de otomani, acestia au reconstruit zidurile, adaugand un acoperiș de lemn și au adăugat un minaret. Mustafa Pasa a transformat clădirea într-o moschee in 1571. Numele moscheii este asociat cu profetul Omer, in secolul al 7-lea secol. Legenda spune ca acesta a vizitat Lefkosia în drum spre Egipt și a petrecut noaptea în pridvorul bisericii ruinate.
7. Moscheea Haydarpasha / Haydarpașa Camii





Este o cladire construita in secolul al 14-lea, in stil gotic. Inainte a fost biserica si purta numele de Sf. Catherine. A fost transofrmata in moschee dupa ce otomanii au cucerit insula.

8. Dervish Pasha Konak (Conacul Dervish Pasha) / Muzeul Etnografic
Muzeul Derviș Pașa este situat în interiorul zidurilor orașului vechi în zona istorică Arabahmet si poartă caracteristicile arhitecturii tradiționale cipriote.
Proprietarul a fost unul din locuitorii bogați si renumiti din Lefkoșa, Tüccarcıbașı Hadji Derviș Efendi, editorul ziarului Zaman, primul ziar turcesc din Cipru, care a fost publicat între 25 decembrie 1891 și 02 septembrie 1900.
Doar in momentul in care cladirea statea sa se darame a fost preluata de către stat și, între 1978 și 1988, a fost complet restaurata și facuta muzeu etnografic.

Ce sa cumparati din Nicosia?
Sincer, nu am gasit absolut nimic interesant... ba da... sa nu mint... in partea turceasca am cumparat apa... cu 0.52 kurusi (extrem de ieftina, ar veni 1 leu la noi).
Ati fost pana acum in Turcia? Atunci stiti cam ce ati putea gasi. Desigur, unele lucruri sunt calitative si bune, dar eu una nu aveam nevoie de nimic sa imi cumpar din Nicosia.
Daca nu ati ajuns in Turcia va spun ca in Nicosia, in partea turceasca veti gasi tot felul de ceaiuri, cafea, rahat si muuulte fake-uri... adica... adidasi, tricouri, etc cu Puma, Nike, Adidas si asa mai departe.
De asemenea, va sugerez sa gasiti un supermarket (noi am gasit in drum spre Peretii Venetieni). Pueti cumpara bulgur (un fel de orez) la pret bun, cafea (mai ieftin ca in bazar) sau produse made in Turkey.
Nici magneti de frigider nu am gasit pentru ca, in partea greceasca nu au nici un obiectiv turistic reprezentativ pentru a putea realiza magneti de frigider... Doar cativa, cu niste peisaje sau cu harta insulei sau cu niste poze atasate de pe niste stradute... atat...
In Larnaca am cumparat magnet de frigider cu Nicosia, mai exact cu Buyuk Han... culmea...
Mi-a mai placut mult cladirea tribunalului, o sa postez si niste poze.



De asemenea am gasit un cazinou, unde... turcii din Turcia vin in Cipru pentru a juca la cazinou. In Turcia, legea interzice existenta cazinourilor. Am priteni care au venit in Cipru sa isi... ”cheltuiasca” banii la cazino.
Acum, incercand sa inchei acest articol, cu mana pe inima va spun ca mi-a placut extrem de mult sa vizitez aceasta capitala „ciudata”, sa vad diferentele care pot exista intr-un oras care este despartit de o linie verde „invizibila”. As reveni ori de cate ori as avea ocazia si ma bucur mult ca am avut ocazia sa ajung si aici...






Cum ajungem in Nicosia, orasul orasul 2 in 1 ?

Cum ajungeti in Nicosia din Larnaca?

Foarte simplu: cu autobuzul. Nu cel public, ci cu intercity busses (green buses). Noi cand am plecat, am mers cu un autobuz alb (desi era intercity), doar la intoarcere am venit cu „linea verde”.
Un drum costa 4 euro, dar este mai convenabil sa cumparati dus intors, costa doar 7 euro (economisiti 1 euro de persoana). Oricum, acest bilet este valabil toata ziua. Desigur, nu cred ca merge nimeni in Nicosia, ca mai apoi sa se intoarca in Larnaca si dupa ceva timp in aceeasi zi sa mai faca acest drum inca o data.
Autobuzele de fapt sunt autocare moderne, au aer conditionat, sunt curate iar soferii vorbesc limba engleza. De fapt, peste tot in Cipru nu am avut probleme legate de limba. Peste tot scrie si in engleza (orice reclama, informatie, etc. este scrisa si in limba engleza) plus ca toti cipriotii stiu engleza (cel putin cei pe care i-am intalnit pe parcursul sejurului in Cipru).


De unde luati autobuzul spre Nicosia?

Majoritatea celor care au mai fost din Larnaca in Nicosia au scris ca au luat acest autobuz de la Agias Elenis- Old Larnaca Hospital. Eu totusi intreband mai multa lume, toti mi-au spus ca este foarte departe de centru aceasta statie (tinand cont ca eu mai aveam de mers de la hotel pana in centru cam 2.5 km). Desigur, daca doriti, puteti lua din centru un autobuz pana la Old Larnaca Hospital dar... nu vad necesitatea acestui lucru... pentru ca... autobuzul spre Nicosia pleaca de la Finikoudes Bus Stop, care este chiar pe faleza cu palmieri. Nu ajungeti pana la Piata Europa sau la Marina Larnaca dar aproape de port, pe aceeasi parte este statia de autobuz. Este imposibil sa o ratati: sunt multe bannere unde sunt afisate orele si tarifele.
Orarul este respectat (cel putin orele de plecare catre Nicosia de la Finikoudes Bus Stop). Ca opriri, in Larnaca mai face inca 2- una la Old Larnaca Hospital si cealalta la Agios Georgios Church.
In Nicosia va sugerez sa coborati la ultima statie, in Solomou Square (numele complet al statiei este Dionisiou Solomou Square). Desigur, autocarul mai face inca doua opriri in Nicosia, una la Nicosia General Hospital si cealalta la Archbishop Makariou C' Avenue 1, dar sunt foarte departe de centru. Cel mai bine este sa coborati in Solomou Square, de unde aveti posibilitatea sa luati alte autobuze (daca doriti sa ajungeti in alte parti ale Nicosiei de Sud).
La intoarcere, tot din Solomou Square puteati lua autobuzul pentru a va intoarce in Larnaca. Orele sunt afisate si sunt respectate.
In aceasta piata este si o toaleta publica cu intrare gratuita.

Drumul pana in Nicosia

Drumul este extrem de bun, au autostrazi si in maxim o ora (depinde mult de trafic, dupa ce intrati in Nicosia) sunteti in centru.
Inainte de a vorbi mai pe larg despre Nicosia, o sa va mentionez ca pe data de 15 Aprilie a avut loc un cutremur de 5.6 grade, fiind cel mai puternic din ultimii 16 ani şi a fost resimţit puternic în capitala în Nicosia, unde oamenii au iesit pe strazi de frica...
Din fericire, nu s-au înregistrat victime si din fericire noi nu eram in Cipru la acea data... de fapt, in acea seara am aterizat 
De asemenea, daca va mai aduceti aminte, in 2013, MAE recomanda românilor care călătoresc în Cipru să deţină numerar în euro suficient pentru durata sejurului deoarece retragerea în numerar se putea face numai de la bancomate, în limite reduse (260-400 euro). Totodată, furnizorii de servicii (magazine, restaurante, benzinarii, etc.) nu acceptau plata prin intermediul cardurilor, nefiind posibilă verificarea soldului", mentiona la acea vreme MAE.
Acum nu cred ca mai sunt probleme, dar eu deobicei evit sa platesc cu cardul.



23 mai 2016

Lacul Sărat şi Moscheea Hala Sultan Tekke - Cipru

Am spus că o să scriu separat despre Lacul Sărat şi Moscheea Hala Sultan Tekke deoarece am o „povestioară” extrem de interesantă şi... desigur... o mare aventură până acolo.
Era practic prima noastră zi în Larnaca (ajunsesem cu o seară înainte). Dimineaţa ne-am plimbat, am explorat oraşul şi pe la ora 15:00 ne-am hotărât să mergem să vedem Lacul Sărat.
Am întrebat în două locuri diferite cum putem ajunge de la Flamingo Beach Hotel  până la Lacul Sărat... pe jos...
Prima persoană pe care am întrebat-o, un domn, de la un magazin de lângă hotel, ne-a explicat, dar varianta lui era mai complicata: cum ies din hotel, fac dreapta, dau de un sens giratoriu, ţin drept pe lângă aeroport şi o să văd eu lacul.
A doua persoană pe care am întrebat-o, o domnişoară de la recepţie, ne-a explicat extrem de simplu: trebuia doar să ieşim din hotel, dar pe uşa din spate, pe lângă o sală de gimnastică se făcea un drum şi imediat după aceea urma să vedem Lacul Sărat.
Zis şi făcut. Lacul Sărat se ivea în faţa noastră... am traversat şi am ajuns langă lac.

Ne uitam noi nedumirite să găsim Moscheea Hala Sultan Tekke... şi am... zărit-o... în depărtare... de fapt... la foarte mare depărtare...
Dar... pentru că timpul ne permitea, ne-am gândit noi să vedem cât de departe o fi totuşi... că parcă nu părea chiar aşa departe... plus că nu vedeam în partea stângă tot drumul...
Încetişor, la pas, mergeam noi liniştite pe lângă Lacul Sărat.
Pe jos, era inscripţionat „Larnaca cultural walk”... mai târziu am aflat despre ce era vorba...
Acest drum cultural a fost creat de către Consiliul de Turism al oraşului, împreună cu municipiul oraşului, Departamentul de Antichități și Pierides Laiki Bank Museum.
Sunt practic trei plimbări de acest gen:
Plimbarea numărul 1- Faleza şi centrul oraşului
Plimbarea numărul 2 – Muzee
Plimbarea numărul 3- Cultura şi Natura - zona din jurul Lacului Sărat.
Vă trebuie o pereche bună de ochi pentru a vedea logo-ul inscripţionat pe trotuar pentru a vă ghida în direcția cea bună...
Ok, am văzut inscripţiile deci eram pe drumul cel bun... am văzut aeroportul în stânga deci... era ok...
Şi mergem şi mergem şi tot mergem. Norocul nostru că aveam o sticlă de apă la noi şi nu era extrem de cald; era o pâclă pe cer şi nu era soare, ceea ce ne-a bucurat... asta ne mai lipea să ne bată soarele în cap.

Şi mergem şi mergem şi iar mergem.
La un moment dat, am ajuns la capătul lacului şi am cotit spre dreapta. Acolo era o maşină care vindea îngheţată, răcoritoare, etc.
Oricum, acest drum cultural este bine gândit. Multe bănci, pe care ne tot odihneam.
Din păcate nu am putu sări nici un flamingo... deşi... ştiam şi eram informată că în această perioadă a anului nu mai sunt pe lacul sărat... dar... speram măcar un flamingo să fi rămas acolo pentru mine în mod special... pentru efortul pe care l-am depus să ajung până acolo... pe jos :))
Lăsând gluma la o parte, am mers foarte mult. Peste 4.5 km până acolo... şi încă 4.5 km întors... oau... nici nu vreau să mă gândesc!!!
Oricum, moscheea trebuia să o vizităm... nu sunt de religie musulmană, dar am foarte mulţi prieteni turci care nu au ajuns în acest loc important pentru musulmani...
Şi locul este superb. Dacă urmăriţi poteca şi acea alee pietruită (zona pentru pietoni care nu este asfaltata ci are pietriş) veţi ajunge la nişte copaci „magici”. Magici pentru că lumea crede că dacă leagă ceva în acei copaci şi îşi pun o dorinţă, acea dorinţă li se va împlini. Săracii copaci, erau plini de panglici, fâşii rupte din fuste, rochii, diferite materiale, hârtii, şerveţele şi aşa mai departe.
Am ajuns la moschee într-un final şi mă temeam să nu fie închisă. Ar fi fost cireaşa de pe tort. Să ajungem până acolo şi să nu putem intra...
Dar... am avut totuşi noroc şi era deschisă, intrarea este liberă iar programul este următorul:
De luni până duminica: 08:30-19:30
Vineri între 13:00-15:00 închisă.
Acesta probabil este program de iarnă mă gândesc eu... nu ştiu sigur... dar acest program era afişat la intrare în aprilie.
Când am păşit în curtea moscheii... am simţit ceva ce nu poate fi descris în cuvinte... m-a fascinat de-a dreptul.
Moscheea în sine, înăuntru, este extrem de simplă, are un singur minaret şi nu este atât de impozanta ca alte moschei din Turcia pe care le-am vizitat... dar... are un farmec aparte...


Musulmanii ciprioţi considera că aceasta moschee ar fi al treilea monument cel mai venerat din lume, după Ka'aba în Mecca și Moscheea Profetului în Medina. Atrage un număr mare de vizitatori anual, mai ales în timpul sărbătorilor Ramadanului și de Bayram.
Punctul de referință în această moschee este mormântul lui Umm Haram, care este protejat de ochii indiscreţi prin draperii verzi, verde fiind culoarea paradisului.
Umm Haram tradus din limba arabă înseamnă ~ Mama piramidei.
Hala Sultan este forma turceasca pentru Umm Haram.
Hala Sultan se presupune că a fost mama adoptivă sau mătuşa profetului Mahomed. Unii susţin că ea a fost una dintre femeile care l-au însoțit pe Profet în drumul său de la Mecca la Medina. În 649 AD, după ce Cipru a fost cucerit de arabi, Hala Sultan a fost rănita mortal după ce a căzut de pe catâr și a fost îngropata în locul unde a murit.
O sursă arabă din secolul al IX-lea sugerează că Umm Haram a însoţit liderul dinastiei umayyazilor (ca soția unuia dintre ofițerii săi) în expediţia împotriva Ciprului în 649 d. Hr., dar nu face nici o referire la moartea ei.
Altarul este în stare excelentă, mai ales ca urmare a lucrărilor de întreținere finanțate de guvernul cipriot și mai târziu restaurarea moscheii, care a avut loc în perioada 2001-2005, sponsorizat de Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID)
Prin intermediul Oficiul Națiunilor Unite pentru Servicii de Proiect (UNOPS).
Porțile sunt decorate cu diverse inscripții bine întreținute în arabă care poartă date importante și versete din Coran.
Umm Haram este considerată făcătoare de minuni. Acesta este motivul pentru care atrage numeroși pelerini musulmani la moscheea Tekke.
Printre miracole ei, Imamul Munawi spune că oamenii din Damasc, încercaţi de
Secetă și alte nenorociri, au avut încredere profundă în Umm Haram, care a susţinut că va „vorbi” cu Allah, pentru că El să trimită ploaie și să îi protejeze de orice rău, ceea ce s-a şi întâmplat.
Într-un alt manuscris al Imamul Munawi se face referire la un alt miracol:
În călătoria lui Umm Haram de la Ierusalim la Ramla, a fost găzduită în casa unui călugăr creștin. Acolo a văzut trei pietre uriașe şi și-a exprimat dorința de a le cumpăra. Cu toate acestea, călugărul, ferm convins că ar fi imposibil pentru ea să transporte trei pietre i le-a oferit cadou.
Ea le-a acceptat cu plăcere și a plecat spunând că le va lua altă dată.
Prin putere divină, aceste pietre s-au mutat singure și în seara înmormântării ei au apărut la mormântul ei. Una a venit să stea la căpătâiul ei, a doua la picioare, iar a treia a fost suspendată deasupra celorlalte două. Acesta este unul dintre multele miracole atribuite lui Umm Haram, conform tradiție musulmane.
În conformitate cu regulile de conduită, papucii trebuie scoşi înainte de a intra în moschee.
Covorul se simte moale sub picioare iar culoarea albă predomina în interiorul moscheii. Ca în fiecare moschee, nu există fotografii sau alte reprezentări ale unor lucruri vii.


Când am ieşit din moschee, am văzut o staţie de autobuz în faţă... dar nu scria nici ce autobuz circula şi nici la ce oră. Cât timp ne-a luat nouă să ne întoarcem pe jos nu a trecut nici un autobuz. Aşa că nu ştiu să vă spun cum puteţi ajunge la această moschee cu autobuzul... eu am experimentat doar... cu pejoul-adica... pe jos :))


Nu trebuie să vă precizez cum a fost drumul la întoarcere... la fel de lung dar nu la fel de obositor... parcă e mai uşor la întoarcere, când ştii deja de unde ai venit, cunoşti paşii...
Vă recomand dacă ajungeţi în Larnaca să nu rataţi acest loc magic... mie mi-a plăcut tare mult...