7 martie 2012

Meteora

Buna dragii mei.
Am revenit cu un design nou, sper ca va place. Ma gandeam zilele acestea despre ce as mai putea scrie, ceva care sa va intereseze si pe voi, ceva interesant si cred ca am gasit. Azi o sa va vorbesc despre Meteora, un loc incredibil pe care l-am vizitat de curand cand am fost in Grecia.

Meteora este o așezare monastică, constituind cel mai important Centru Monastic Ortodox al teritoriului grecesc, după Muntele Athos.Meteora se află în partea de nord-vest a Câmpiei Tesaliei, în apropiere de Kalambaka, la ieșirea râului Pinios din câmpia Tessaliana și la aproape 300 m deasupra văii.
Ca fenomen fizic este unic în toată lumea. Această formațiune a luat naștere datorită unui con în formă de deltă, constituit din pietre de râu și nămol, care se vărsau în vechiul lac tessalic. După separația geologică a masivilor muntoși ai Olimpului și ai Ossei, apele lacului au găsit ieșire la Marea Egee prin valea Tembi. Atunci, acest masiv în formă de deltă s-a scindat în pietre și uriașe stânci compacte cu înălțimi de până la 400 metri.
In prezent există 24 de mănăstiri, unele se găsesc într-o stare de ruină dar altele s-au conservat perfect.
Eu am vizitat doua dintre ele: Marea Meteora si Sfantul Varlaam. La Sfantul Stefan nu am putut intra deoarece era inchisa.
Manastirea Varlaam este construita pe o inalta stanca a padurii de piatra de la Meteora si are inaltimea de 373 de metri. Primul colonizator al stancii a fost Calugarul Varlaam care, in jurul anului 1350, a construit cateva chilii si o biserica in numele Sfintilor Trei Ierarhi.


Primul ascet a urcat pe stanca cu schele succesive sprijinite pe grinzi infipte in gaurile dintre stanci. Exemplul sau l-au urmat si altii avand ca rezultat construireamanastirilor de la Meteora. Mai tarziu au inlocuit schelele cu scari mari din sfoara ce produceau ameteala celor ce urcau.










Cei care nu indrazneau sa urce pe scarile de sfoara erau trasi sus cu plase. Urcarea dura o jumatate de ora de emotii si teama. Transpiratii reci treceau pe fiecare catarator atunci cand plasa desprinzandu-se de sol se rotea circular in gol pe cand sfoara pe scripete scartia amenintandu-l din moment in moment sa-l trimita in abis.


Constructie impunatoare a Manastirii Varlaam este naosul central, numit: " Katholikon". Este larg si inchinat Tuturor Sfintilor. Din punct de vedere arhitectural este in forma de cruce cu turla complexa, cu patru coloane, la fel adica, ca naosurile centrale ale manastirilor de la Sfantul Munte.










Manastirea MAREA METEORA



Cu o înălţime de 613 metri de la nivelul mării şi 415 metri de la albia râului Pinios, stânca pe care s-a construit în preajma anului 1340 Mănăstirea Marele Meteor cu hramul Schimbarea la Faţă a Domnului Iisus Hristos, se află în extremitatea vestică a pădurii de piatră şi este cea mai mare. Suprafaţa ei superioară, unde se află mănăstirea, este de 10.000 mp. Urcusul este de 250 metri, iar culuarele săpate în stâncă şi cele 115 trepte abrupte şi neregulate conduc pelerinul, cu efort, dar fără teamă şi în deplină siguranţă, până la intrarea în mănăstire.













Asa ca dragii mei, recomand oricui sa mearga sa viziteze manastirile de la Meteora, sunt incredibile, nu am mai vazut pana atunci asa ceva si cred ca nu voi mai vedea asa ceva in alta parte decat in Grecia. Intr-adevar este mult de urcat, asa ca va recomand sa nu mergeti vara acolo cand o sa fie foarte cald. Eu am prins o vreme perfecta, nici foarte cald, nici foarte frig. A fost frumos si as merge oricand in Grecia doar pentru a vizita aceste manastiri.
P.S: Pozele sunt facute de mine, sper sa va placa:)






2 comentarii:

  1. Mi-ar placea mult sa vizitez Manastirea...

    RăspundețiȘtergere
  2. Da Valeria, este un loc unic, m-am simtit extraordinar, implinita , fericita cand am vizitat acest loc. Daca ai ocazia iti recomand din suflet sa mergi sa vizitezi manastirile:)

    RăspundețiȘtergere