5 ianuarie 2018

Librăria Lello - un alt vis implinit


Librăria Lello

Mi-am dorit atât de mult să vizitez aceasta librărie de nu vă pot spune. Când am găsit articole despre librăria Lello în timpul documentarii despre Porto am spus că trebuie să ajung acolo fie ce o fi! Şi am ajuns!

Unde se afla Librăria Lello?

Pe R.das Carmelitas 144, Porto. Eu am descoperit-o în prima zi în Porto, când mă întorceam de la Torre dos Clerigos. În apropierea librăriei se afla Praça de Gomes Teixeira.

Librăria Lello



Cât costă intrarea?


Librăria Lello
Casa de bilete

În multe articole am găsit o sumedenie de informaţii. Nu spun că acelea erau eronate ci că e posibil să se mai schimbe de la an la an politica librăriei. Şi aşa s-a şi întâmplat.
 În unele articole se spunea că intrarea este gratuită dar fotografiatul este interzis, în alte articole ca intrarea liberă dar se plăteşte fotografiatul şi aşa mai departe.
Librăria la un moment dat era supraaglomerata, astfel încât a interzis fotografiatul (asta se întâmpla prin 2011). După aceea au permis fotografierea doar pentru o oră.
 În cele din urmă au renunțat la interdicția de fotografie, acum două ierni dacă nu mă înşel. 

Pretul biletelor

Eu am plătit 3 euro la ghişeul aflat vis a vis de librărie (5 euro costa dacă rezervaţi pe internet). În aceşti 3 euro aveam dreptul să stau o oră în librărie, să fac poze cât doream şi în cazul în care cumpărăm o carte, primeam cei 3 euro înapoi.
Aceasta taxa a fost instaurată în iulie 2015. Acest lucru a stârnit un protest printre cei care văd Lello ca o bibliotecă publică şi nu ca pe un spaţiu unde doar se fac poze.
Librăria uneori era vizitata şi de 5000 oameni pe zi, astfel încât era foarte greu să mai “înţelegi” ceva din librărie. Acum, de când au pus această taxa nu mai este atât de plină, dar din câte am înţeles vară tot se formează cozi interminabile. Eu am avut noroc şi imediat m-am dus, mi-am luat biletul şi am intrat. Nu era nici foarte multă lume înăuntru, astfel încât am putut să mă uit şi la cărţi şi să fac poze în linişte.

Librăria Lello

Din câte am înţeles, Librăria Lello nu este cea mai veche din Porto dar este cea mai cunoscută. Anul acesta, pe 13 ianuarie librăria a împlinit 110 ani de la deschidere.


Librăria Lello
Librăria Lello


Puţină istorie şi date interesante despre Librăria Lello:

Primul capitol din „viaţa” librăriei începe în secolul al 20-lea. A fost fondată de frații Jose și António Lello, care au fost pasionaţi de literatură, cărți și muzică, dar au fost şi membri importanți ai burgheziei din Porto și cercurile intelectuale. Pasiunea lor pentru afacerile publice ale orașului s-ar fi amestecat cu entuziasmul pentru artă, rezultând astfel publicarea unor ediții limitate și speciale, care au ridicat ștacheta în ceea ce privește designul grafic.

Librăria Lello


În cele din urmă, Jose Lello a cumpărat Livraria Chardron - care a tipărit primele ediții ale mai multor opere nemuritoare de către Eca de Queiroz și Camilo Castelo Brânco. Fațada are un stil neo-gotic, care este incredibil de frumoasă. Acesta a fost proiectată în 1906 de către Francisco Xavier Esteves. El a fost nici un arhitect, nici un designer de interior, ci... inginer. Pe faţada sunt două figuri pictate, reprezentând Ştiinţa şi Artă.
Se presupune că Miguel de Cervantes, scriitorul cel mai apreciat al Spaniei a trăit în Portugalia pentru câțiva ani. Acesta este onorat cu un bust din bronz, sculptat de Abel Salazar.

Librăria Lello


Autoarea britanică J.K. Rowling a trăit în Porto la începutul anilor '90, preda limba engleză noaptea şi începea să scrie primele capitole din Harry Potter ziua. Aceasta a fost client regulat al acestei librarii şi poate şi de aceea librăria Lello este atât de renumită.
Oricum, librăria i-a servit autoarei J.K. Rowling ca sursa de inspiraţie pentru cărţile sale Harry Potter.

Librăria Lello
Carti Harry Potter din Librăria Lello


Fanii pot recunoaște imediat toate lucrurile care au inspirat-o pe autoarea cărţilor Harry Potter, inclusiv faimoasa scara. Până şi uniformele micilor vrăjitori din filmul Harry Potter au fost inspirate de cele ale studenţilor de la Universitatea din Porto, aflată în apropierea librăriei.

Librăria Lello

În momentul în care am intrat în librărie am fost copleşită de celebra scara. Acesta este un sentiment care nu se poate descrie, cel mai bine este să îl vedeţi cu ochii dvs.
După ce am urcat pe scări am fost întâmpinată de un frumos tavan cu vitralii, pe care erau inscripționate cu cuvintele: "Decus în Labore", care s-ar traduce prin "demnitate în muncă".

Librăria Lello

Librăria Lello

Lello este de fapt o librărie normală, unde am putut găsi o varietate mare de cărţi, ghiduri turistice şi hărţi. Există cărţi scrise în mai multe limbi, precum engleza, franceza, spaniola chiar şi în rusă. Totuşi, nu m-am putut apropia de nici o carte, preţul uneia fiind de peste 20 euro.

Librăria Lello

Librăria Lello


Librăria este decorată superb, lemn sculptat, decoraţiuni extraordinare şi bineînţeles, multitudinea de cărţi, toate aceste elemente se îmbină într-un mod perfect. Stâlpii sunt ornamentaţi cu basoreliefuri din bronz care întruchipează figuri ale literaturii portugheze. Pereţii pictaţi şi luminătorul din vitralii îmbogăţesc imaginea acestui design de vis.





Mai mult decât atât, frumusețea librăriei a fost recunoscută de reviste și ziare din întreaga lume: printre alte onoruri, a fost clasată ca fiind a treia cea mai frumoasă librărie de Lonely Planet în 2011, Gardian a numit-o "divină" și a considerat că este a treia cea mai frumoasă din lume și Australian Travel Guides şi Guidebooks
Au descris-o ca fiind "perla noii arte", iar scara au numit-o "o floare exotică".




Pot spune cu mâna pe inimă că este un loc unic, sentimentele trăite în momentul în care am intrat în librărie sunt de nedescris. Dacă ajungeţi în zona să nu va pară rău să daţi 3 euro pentru că este un loc superb care vi se va întipări în minte.







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu