14 ianuarie 2018

Pasteis de Belem - curcubeu în cerul gurii

După ce am vizitat Mănăstirea Jeronimos despre care am vorbit deja aici , am decis că este timpul pentru o scurtă pauză şi era clar că dacă am ajuns în Belem nu pot rata Pasteis de Belem.


Îmi notasem clar de acasă ca trebuie să încerc pasteis de nata care sunt nişte tarte din ou şi unde o puteam face mai bine decât în locul unde au prins „viaţă”?
Era coada şi era o coadă imensă. Dar eu nu mi-am dat seama că toată lumea stă la coadă pentru a cumpăra Pasteis de Belem. Eu am crezut că aşteaptă pentru a intra în mica patiserie. Aşa că am trecut în fata şi m-am pus la coada unde scria „Take Away”.



Mi-a părut rău şi inca regret că am sărit peste rând, dar oamenii civilizaţi nu au urlat după mine că mă bag în faţă (eu de obicei nu fac astfel de gesturi) !!! Oricum, servirea se făcea rapid, într-o parte se plătea şi în cealaltă se dădeau produsele comandate. Eu deja salivam când îi vedeam pe toţi ieşind cu plasele.

O bucată costă 1.05 euro, 6 bucăţi costă  6.30 euro şi 50 de bucăţi 52.50 euro.




Noi am comandat 6 bucăţi, nu eram sigură că o să îmi placă.
Abia am aşteptat să iau punga în mână şi să plec de acolo. Am mers în parcul de vis a vis de mănăstire, în Jardim de Belém, unde, cu sufletul la gură am aşteptat să gust din celebrele Pasteis de Nata. Şi oau, curcubeu în cerul gurii, o explozie de arome... şi mama mia ce mi-au plăcut.
Acum fără să exagerez, chiar este un produs deosebit. În punga am găsit şi nişte pliculeţe iar eu am crezut că sunt şerveţele umede când de fapt era zahăr pudră.



Bineînţeles că au apărut şi pescăruşii cerşetori care se uitau fix la mine când muşcam din pasteis de belem. Le-am dat şi lor nişte firimituri că mi-a fost milă de ei...



M-am tot întrebat de ce este atât de celebră aceasta patiserie şi de ce este coadă permanentă? Am aflat câteva lucruri interesante despre Pasteis de Belem, pe care doresc să vi le împărtăşesc:

1. Patiseria Belém şi-a început activitatea în 1837 și rețeta rămâne exact la fel până în ziua de azi.


La începutul secolului al 19-lea, în Belém, chiar lângă Mănăstirea Jerónimos, a existat o rafinărie de trestie de zahăr conectată la un mic magazin. Din cauza revoluției liberale din 1820 şi toți muncitorii și clericii au fost dați afară. Într-o încercare de a supraviețui, cineva de la Mănăstire a început să vândă produse de patiserie dulci într-un magazin mic, care a devenit repede cunoscut sub numele de "pasteis de Belém". Având în vedere locația în care au fost vândute, este vorba de actualul loc unde se afla Pasteis de Belem iar rețeta rămâne exact la fel până în ziua de azi.

2. Produsele vândute de Pasteis de Belem sunt coapte în „camera secretă”


Pastéis de Belém sunt coapte în Oficina do Segredo, camera secretă dacă îi pot spune aşa şi este clar de unde provine acest nume. Reţeta nu este disponibilă oricui, este brevetatăşi maestrul cofetar semnează un acord de confidențialitate, angajându-se să nu dezvăluie modul în care cele mai renumite produse de patiserie din țară sunt făcute.
Aici începe magia. Cu ușa închisă complet, maeştri patiseri se apuca să facă aluatul şi crema. Procesul trece prin diferite faze și camere, unde nimic nu poate fi neglijat. În primul rând, atât produsul de patiserie cât şi crema au nevoie de odihnă - primul între opt-zece ore, pentru că făina să se așeze, iar crema poate fi folosită mai devreme, dar numai la temperaturi specifice.
În această „fabrică” totul se face manual. Incredibil, câtă muncă!

3. Tartele cu cremă (pasteis de nata) şi tartele Belem (pasteis de Belem) nu sunt la fel


În ciuda faptului că "pasteis de nata" există peste tot în țară și că există versiuni ale acestor dulciuri în aproape fiecare oraş din Portugalia, tartele Belem (pasteis de Belem) există doar în Belém și rețeta secretă garantează o unică și de neuitat experiență culinară. Mulţi oameni confunda cele două produse de patiserie. Ok, ele sunt similare dar nu sunt la fel!

4. În fiecare zi, aproximativ 20.000 de produse de patiserie sunt fabricate și vândute.


Nu este o coincidență faptul că aceste produse de patiserie sunt atât de faimoase. Turişti şi localnici, toţi merg să cumpere Pasteis de Belem şi se estimează că în fiecare zi 20.000 de pasteis de Belem sunt vândute iar în weekend, acest număr se poate dubla.
Sincer, şi eu dacă aş locui acolo aş merge din orice capăt al Lisabonei să cumpăr Pasteis de Belem, atât de bune sunt. Cum să rezist la o asemenea delicateţe portugheză?

5. O mireasă care mănâncă un produs de patiserie nu îşi va da niciodată verigheta jos de pe deget.


Un proverb portughez vechi spune că " O mireasă care mănâncă un produs de patiserie nu îşi va da niciodată verigheta jos de pe deget” și de aceea puteţi întâlni acolo des cupluri de tineri căsătoriți, îmbrăcați ca mire și mireasă.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu